Kom Naar Buiten

27/09/2017

Tijdens Kom Naar Buiten krijg je praktische tips en inspirerende voorbeelden van journalisten, communicatie-experts en collega-onderzoekers.  

Voor onderzoekers en docenten aan een universiteit, hogeschool of onderzoeksinstelling, die meer naar buiten willen komen met de maatschappelijke impact van hun onderzoek. 

De derde editie van Kom Naar Buiten is een initiatief van het FWO, de Jonge Academie, de Koninklijke Vlaamse Academie van België voor Wetenschappen en Kunsten en VLIR-UOS. Wetenschapscommunicatie is essentieel om een breed maatschappelijk draagvlak te creëren voor wetenschap, in en voor de samenleving.

Donderdag 16 november 2016, 9:50

Paleis der Academiën, Hertogsstraat 1, 1000 Brussel

Programma

9u00: Onthaal en koffie

9u50: Welkomstwoord

10u: Keynote lezing

11u00: Break-out sessies deel 1

12u30: Lunch

13u30: Break-out sessies deel 2

15u00: Pauze

15u30: Uitreiking onderscheidingen wetenschapscommunicatie

17u: Receptie

Break out sessies

De verschillende break out sessies worden zowel in de voormiddag als namiddag georganiseerd.

1. Op de sofa

Vier wetenschappers die regelmatig naar buiten komen met hun onderzoek delen hun communicatiegeheimen: wat werkt?, en wanneer ging het ook wel eens verkeerd? Sooike Stoops (VIB) gaat met hen in gesprek.

 Voormiddag

  1. Isabel Beets – KU Leuven
  2. Dave Sinardet – VUB
  3. Annick De Backer – UAntwerpen
  4. Didier Snoeck – UGent

Namiddag

  1. Elwin Hofman – KU Leuven - Cultuurgeschiedenis.be
  2. Angelique Van Ombergen – UAntwerpen - Neuropolisblog.com
  3. Martijn Peters - UHasselt

2. Twitter voor onderzoekers: ‘Birds of a feather flock together’

Esther De Smet (curator van @ResearchUGent) toont hoe je Twitter kan gebruiken om met je onderzoek naar buiten te komen. Een sessie voor onderzoekers die beseffen dat een communicatiestrategie een must is, maar een duw in de rug kan gebruiken.

3. Bepaal met je persbericht hoe de pers bericht (max. 20 deelnemers per sessie)

Perswoordvoerder Peter De Meyer (UAntwerpen) leert je hoe je ervoor zorgt dat een journalist jouw persbericht opent en leest. Aan welke criteria moet je tekst beantwoorden? En hoe zorg je ervoor dat je boodschap uiteindelijk op de ‘juiste’ manier de media haalt? Je krijgt heel wat tips & tricks om een goed persbericht op te stellen.

4. Visuele communicatie: jouw onderzoek in beeldtaal

Wil je dat mensen jouw onderzoek opmerken en in hun hoofden blijven hangen? Met lappen tekst lukt dat niet. Wel met beelden. Maar hoe vertaal je complex onderzoek naar plaatjes? Tijdens de workshop meten we de visuele communicatietemperatuur op en stomen we je klaar tot beelddenker. Zware theorieën? Die krijg je niet. Wel een lint met handige bladwijzers en een stappenplan voor beeldige papers, presentaties of tweets. Hans Van de Water - The Floor is Yours

5. Interview voor de camera

Tijdens de cameratraining leren we u de juiste technieken aan om interviews met glans te doorstaan. U leert hoe u uw boodschap helder formuleert, en hoe u de baas blijft over uw boodschap. Zo vergroot u de kans dat de media uw boodschap correct weergeven. We hebben aandacht voor de verbale en de non-verbale communicatie. En we leren u hoe wetenschappelijke inzichten kunnen vertaald worden in een heerlijk heldere taal. De trainer is Jeroen Wils, al 30 jaar journalist voor kranten en televisie en CEO van pr-bureau Bepublic.

Inschrijving 

Deelname is gratis, maar inschrijven is verplicht.

Deadline voor inschrijving: 10 november.