In pyjama naar school met BedNet

In je pyjama naar school. Een droom die al bij velen de nachtelijke revue is gepasseerd. Voor sommigen misschien een leuke of grappige droom, maar vaker gaat het om een angstdroom. Een angstdroom waarbij men zich pas op school gewaarwordt van de atypische outfit. En als je die nacht echt pech hebt, dan ontbreekt ook nog eens je broek. Je kijkt rond en je leeftijdsgenoten hebben een normale outfit aan. Daar sta je dan abnormaal te wezen en vervuld van schaamte. Gelukkig bestaat er een manier om die angstdroom voor altijd te doen verdwijnen. En daar wordt vandaag werk van gemaakt, samen met BedNet. BedNet organiseert jaarlijks op de tweede vrijdag van maart de nationale pyjamadag. Samen met radiozender MNM en televisiezender KETNET roepen ze jongeren op om in pyjama naar school te komen. Op deze manier wordt de pyjama als schooloutfit genormaliseerd. De angst om als enige in pyjama op school te verschijnen zal dan verdwijnen net zoals de daarbij gepaard gaande angstdromen.

Het primaire doel van BedNet is natuurlijk niet om de mensheid te verlossen van angstdromen over pyjama’s. De pyjamadag is in het leven geroepen om kinderen en jongeren die genoodzaakt zijn om afstandsonderwijs te volgen een hart onder de riem te steken. Veel jongeren zijn mentaal en/of fysiek te kwetsbaar om lessen te volgen op school. Door middel van synchroon internet onderwijs zorgt BedNet ervoor dat deze jongeren virtueel aanwezig kunnen zijn in de klas en kunnen interageren met de leerkracht en klasgenoten. BedNet is bovendien gratis. In 2019 werden 1071 leerlingen ondersteund door BedNet, en dat aantal groeit jaarlijks.

De troeven van BedNet liggen op twee fronten. Ten eerste toont onderzoek aan dat chronisch zieke jongeren geconfronteerd worden met heel wat risicofactoren die de aansluiting met school sterk bemoeilijken, met leer- en kennisachterstand tot gevolg. Dankzij synchroon internet onderwijs wordt het eenvoudiger om die aansluiting te blijven behouden en wordt de kans op leerachterstand kleiner. Ten tweede is het gevoel van verbonden zijn met leeftijdsgenoten cruciaal. Deze waarde wordt door jongeren zelf hoog in het vaandel gehouden. Ieder mens heeft een aangeboren behoefte om verbonden te zijn met anderen. Een van de meest pijnlijke gevoelens die iemand kan ervaren is wanneer die behoefte niet vervuld kan worden, bijvoorbeeld wanneer men uitgesloten wordt of het gevoel heeft dat men uitgesloten wordt. Dit gevoel kan leiden tot zowel mentale als fysieke problemen. De angstdroom waarbij je in pyjama op school of kantoor verschijnt, is waarschijnlijk deels gegrond in de angst om anders te zijn, de angst om er niet bij te horen. Zieke jongeren zijn vatbaarder om zich anders te voelen. Hun dagelijkse routine ziet er vaak anders uit dan die van hun (ogenschijnlijk) gezonde leeftijdsgenoten, door bijvoorbeeld een bepaalde behandeling of therapie die ze volgen om de ziekte te bestrijden. Zich anders voelen wordt enkel sterker wanneer ook het contact met vrienden en leeftijdsgenoten beperkt wordt door afwezigheid op school. Dankzij het synchroon internet onderwijs van BedNet kan men wel deel blijven uitmaken van de klas, en op die manier is er de mogelijkheid tot meer verbondenheid met klasgenoten en vrienden. Door virtueel aanwezig te zijn in de klas kunnen Bednetters zich bovendien emotioneel gesteund voelen door hun klasvrienden. Emotionele steun is een minder zichtbare vorm van steun waarbij vrienden laten merken dat ze er zijn voor elkaar. In ons onderzoek vonden we onder andere dat emotionele steun ervoor kan zorgen dat de stress die gepaard gaat met een chronische ziekte kan afnemen.

Dit jaar staat pyjamadag trouwens in het teken van dromen. Kinderen en jongeren worden opgeroepen om verkleed naar school te komen, deels in pyjama en deels als hun droomberoep. Zo wordt er met z’n allen samen verder gebouwd aan een mooie toekomst vol mooie dromen.