Glenn Kiekens (KU Leuven en Tilburg University) ontwikkelde een digitale tool om jongeren te identificeren die het risico lopen om zelfverwondend gedrag of mentale problemen te ontwikkelen. De overgang van het middelbaar onderwijs naar de universiteit blijkt een kwetsbare periode. Een op de zeven 18-jarigen gaat zichzelf dan voor het eerst verwonden. ‘De studententijd is niet voor iedereen een feest’, zegt Kiekens. ‘Sommige jongeren zijn eenzaam, ze hebben het moeilijk om nieuwe vrienden te maken. En de druk om te presteren is hoog.’ Uit Kiekens’ onderzoek kwamen ook andere risicofactoren naar voren, zoals een zelfkritische persoonlijkheid of gepest worden.
‘Het zou een goed idee zijn om alle eerstejaarsstudenten een online bevraging te laten invullen. Dan kun je vervolgens de jongeren die het meeste risico lopen op problemen, op de juiste manier ondersteunen. Als je focust op de twintig procent hoogste risicoprofielen, dan kun je volgens ons model bij de helft van hen voorkomen dat het probleem ontspoort.’ Bijvoorbeeld door hen te coachen in sociale vaardigheden of omgaan met emoties.