Online boodschappen doen wint aan populariteit. Maar hoe kunnen supermarkten hun klanten via hun website aanzetten tot gezondere keuzes? Volgens Elke Godden, postdoctoraal onderzoeker marketing aan de Universiteit Antwerpen, heeft het Nutri-Score-label weinig tot geen effect. De volgorde waarin producten worden getoond, blijkt daarentegen wél een verschil te maken. “Mensen kiezen gezonder, zonder meer uit te geven.”
Wie ooit al eens een winkel van Lidl, Colruyt of Aldi binnenging, weet dat elke supermarktketen anders is ingericht. Online is dat niet anders. “Elke keten presenteert haar producten op een unieke manier”, zegt Godden. Tijdens haar doctoraat specialiseerde ze zich in voeding en consumentengedrag. “Sommige websites tonen de Nutri-Score bij elk product, bij andere is die niet meteen zichtbaar. Ook filteren op Nutri-Score is niet bij alle supermarkten mogelijk.”
Dat zette haar aan het denken. Godden: “Heeft de vormgeving van een website invloed op wat klanten kopen? Wanneer kiezen ze het gezondst? En geven ze dan ook meer geld uit?”