Skip to content
Login E-loket

Middelzware onderzoeksinfrastructuur

Middelzware onderzoeksinfrastructuur wordt gedefinieerd als onderzoeksinfrastructuur met een totale subsidiekost van tenminste 150.000 euro en ten hoogste 1.000.000 euro.

Status

Doel?

Onderzoeksinfrastructuur beoogt alle faciliteiten en bronnen die het verrichten van grensverleggend en strategisch basisonderzoek bevorderen, en dit in alle wetenschappelijke disciplines. Hieronder zijn naast wetenschappelijke infrastructuur ook collecties, natuurlijke habitats, corpora en databanken (inclusief de digitale ontsluiting ervan) en aansluiting bij dataplatformen begrepen. Ze kunnen single-sited, gedistribueerd, of virtueel zijn.

Middelzware onderzoeksinfrastructuur wordt gedefinieerd als onderzoeksinfrastructuur met een totale financieringskost (excl. cofinanciering) van tenminste 150.000 euro en ten hoogste 1.000.000 euro (inclusief het niet-recupereerbare deel van de btw).

Nieuw:

Een nieuw reglement is van toepassing. De voornaamste wijzigingen aan het reglement betreffen:

  • Copromotoren moeten via hun onderzoeksgroep of instelling een reële, financieel waardeerbare inbreng hebben in de aanvraag, zo niet worden ze als gebruiker toegevoegd. Maximaal 50 procent van de eventuele cofinanciering mag bestaan uit de personeelskosten van de copromotoren.
  • De promotor-woordvoerder moet aan de onthaalinstelling een wetenschappelijk verslag voorleggen:
    • Voor de in uitvoering zijnde onderzoeksinfrastructuren: de promotor-woordvoerder dient tweeënhalf jaar na de officiële startdatum van de overeenkomst een wetenschappelijk verslag voor te leggen waarin de vorderingsstaat van het onderzoek evenals het nog uit te voeren gedeelte van het project wordt aangegeven, samen met de lijst van de eventuele wetenschappelijke publicaties;
    • Voor de volledig afgewerkte onderzoeksinfrastructuren: de promotor-woordvoerder dient uiterlijk zes maanden na het verstrijken van de overeenkomst een eindverslag voor te leggen over de wetenschappelijke activiteiten, waaraan de lijst van de publicaties met betrekking tot dit project moet worden toegevoegd en het logboek (in elektronische vorm).

Belangrijke data

  • 17 maart 2025: oproep open
  • 30 juni 2025: deadline vooraanmelding (alleen informatie over de titel van de aanvraag ('tab general’, consortiumpartners, trefwoorden, disciplines, suggesties voor referenten en verboden referenten))
  • 11 september 2025: interne deadline (deadline transfer van de aanvraag-in-opmaak door de promotor naar de ‘instelling van de promotor’ (= hoofdaanvrager))
  • 18 september 2025 om 17u: deadline indiening finaal projectvoorstel
  • Eind april 2026: bekendmaking resultaten

Infosessie

Een infosessie over de lancering van deze oproep zal georganiseerd worden op 24 april om 10u. Deelname is gratis mits registratie voor 16 april 2025.

Kenmerken

  • Periode: 4 jaar, met max. 2 jaar verlengbaar
  • Aanvaardbare kosten:
    • Uitrusting: kosten voor onderzoeksinvesteringen, zijnde de kosten voor de aanschaf en de aansluiting van de onderzoeksinfrastructuur zelf of de aanschaf van de onderdelen voor de constructie van de beoogde onderzoeksinfrastructuur, inclusief het niet-recupereerbare deel van de btw. Ook het upgraden, zijnde het substantieel verbeteren, van bestaande onderzoeksinfrastructuur valt eronder;
    • Personeelskosten voor de ontwikkeling en de constructie van de onderzoeksinfrastructuur. Dit omvat ook de personeelskosten voor het upgraden van de onderzoeksinfrastructuur en de kosten voor het personeel voor de bediening of het onderhoud eenmaal de infrastructuur operationeel is;
    • Werkingskosten bestaande uit onderhoudskosten gedurende de hele afschrijvingsperiode, zijnde de kosten voortvloeiend uit onderhoudsovereenkomsten of upgrades van de onderzoeksinfrastructuur, de herstellingskosten aan de uitrusting, de verplaatsingskosten naar en van het buitenland en de kosten voor een CO2-bijdrage gekoppeld aan een wetenschapsgerelateerde verplaatsing per vliegtuig, voor zover deze kosten in lijn liggen met de ontwikkeling, constructie, upgrade, bediening en/of onderhoud van de onderzoeksinfrastructuur.
  • Subsidiepercentage: 100%

Profiel en voorwaarden

  • Subsidieerbare organisatie: onderzoeksgroepen van Vlaamse universiteiten. Twee of meerdere vakgroepen of onderzoeksgroepen binnen eenzelfde instelling die samen een aanvraag indienen, worden beschouwd als één aanvrager.
  • Een aanvraag wordt ingediend onder leiding van een promotor, eventueel in samenwerking met één of meerdere copromotoren.
  • In de aanvraag wordt aangegeven of er samenwerking is 
    • Met (een) andere universiteit(en) i.e. twee of meer aanvragers verbonden aan instellingen die deel uitmaken van verschillende universiteit(en) dienen de aanvraag in;
    • Met (een) andere universiteit(en), en/of met derden.
  • Indien er een voorstel wordt ingediend door onderzoeksgroepen uit meerdere universiteiten, wijzen de aanvragers één promotor aan die verder optreedt als woordvoerder van de aanvraag.
  • Elke andere aan de aanvraag deelnemende onderzoeksgroep dan die waartoe de promotor-woordvoerder behoort, wijst minstens één copromotor aan. Ze moeten via hun onderzoeksgroep of instelling een reële, financieel waardeerbare inbreng hebben in de aanvraag, zo niet worden ze als gebruiker toegevoegd. Maximaal 50 procent van de eventuele cofinanciering mag bestaan uit de personeelskosten van de copromotoren.
  • Copromotoren kunnen bij meerdere aanvragen tegelijkertijd als copromotor optreden.

Hoe verloopt de aanvraagprocedure?

  • Elk universiteitsbestuur organiseert een universiteitsbrede oproep voor investeringsinitiatieven voor middelzware onderzoeksinfrastructuur en bepaalt de interne selectieprocedure.
  • Als promotor van de infrastructuur dien je een vooraanmelding in via het FWO e-loket waarin je een korte beschrijving geeft van de in te dienen aanvraag. De deadline is 30 juni 2025. Via het e-loket van het FWO draag je de aanvraag-in-opmaak over naar je instelling (= de hoofdaanvrager van het voorstel). Alleen informatie over de titel van de aanvraag ('tab general’, consortiumpartners, trefwoorden, disciplines, suggesties voor referenten en verboden referenten) dienen te worden ingevuld in het aanvraagformulier. Eventuele samenwerkingsmogelijkheden worden dankzij de vooraanmelding onderzocht. Kort na de deadline van de vooraanmelding wordt de aanvraag-in-opmaak opnieuw opengesteld voor de promotor, zodat de aanvraag verder gefinaliseerd kan worden.
  • Als promotor van de infrastructuur bereid je de aanvraag voor via het e-loket van het FWO en draag je de aanvraag-in-opmaak over naar je instelling (= de hoofdaanvrager van het voorstel). De interne deadline is 11 september 2025. Gelieve voor praktische modaliteiten contact op te nemen met de dienst onderzoekscoördinatie van je onderzoeksinstelling.
  • Je instelling dient het finale projectvoorstel in bij het FWO tegen 18 september 2025 om 17u. Hierin wordt helder aangegeven of er
    • Samenwerking is met (een) andere universiteit(en) of met derden;
    • Een dergelijke samenwerking met (een) andere universiteit(en), of met derden verder uitgebreid zal worden.
  • Tussen 22 september 2025 en 27 oktober 2025 vindt er bi- en multilateraal overleg tussen de universiteiten plaats om tot maximale samenwerking te komen. De inhoudelijke verantwoordelijkheid hiervoor ligt bij de universiteitsbesturen. Aanvragen waarin wordt aangegeven dat de uitrusting voor 100% wordt benut, worden meegenomen in het overleg, om een volledig overzicht te krijgen van de aanvragen en een potentiële maar nog niet gedetecteerde synergie tussen aanvragen niet a priori uit te sluiten.
  • De interne Evaluatiecommissie van elke universiteit evalueert de aanvragen, en rangschikt deze op grond van de selectiecriteria op een indicatieve lijst. Deze lijst wordt ten laatste op 27 maart 2026 bezorgd aan het FWO. De universiteiten geven een korte verantwoording van de beslissing over alle ingediende aanvragen (ook de niet voor subsidiëring voorgedragen aanvragen die werden ingediend).
    Het overleg over de samenwerkingsmogelijkheden dient grondig toegelicht te worden in de motivering van de ingediende voorstellen. Dossiers waarin een inter-universitaire samenwerking (financiering) geldt, worden op de lijst van elk van de betrokken universiteit opgevoerd.
    De universiteiten kunnen overleg plegen indien zou blijken dat er voor interuniversitaire aanvragen partners zijn weggevallen. In voorkomend geval wordt met de promotor de verdere haalbaarheid van de betreffende ingediende aanvraag geëvalueerd en voor akkoord verklaard.
    De FWO-administratie voert een meta-evaluatie uit van de beoordeling die de universiteiten hebben uitgevoerd. Deze steunt op:
    • De beoordeling per universiteit van de indicatieve lijsten met inachtneming van de selectiecriteria en beschikbare budgetten;
    • Een onderzoek van de werkwijze die de universiteiten hebben gevolgd met het oog op het stimuleren van de interuniversitaire samenwerking en samenwerking met derden.
  • De raad van bestuur van het FWO neemt een eindbeslissing tijdens de zitting van april 2026 over de steunverlening binnen de beschikbare middelen per universiteit voor middelzware onderzoeksinfrastructuren.

Contactpersonen in de universiteiten

Algemene vragen over de oproep voor middelzware onderzoeksinfrastructuur of specifieke vragen over het indienen van een aanvraag voor deze oproep moeten gericht worden aan de contactpersoon in elke universiteit of aan infrastructuur@fwo.be.

Bij technische problemen met het e-loket, contacteer fwohelpdesk@fwo.be.

Van de verschillende universiteiten worden de contactgegevens hierna gegeven:

KU Leuven

Veerle Bruggeman
Hoofd Nationale Fondsen - Onderzoekscoördinatie KU Leuven
Tel: +32 (0)16 320949
E-mail: veerle.bruggeman@doc.kuleuven.be

https://research.kuleuven.be/en/contact/team#nf  en https://research.kuleuven.be/gedocumenteerd/nl

Universiteit Gent

Fien Elderweirdt
Functiedomein Onderzoek UGent
Tel: +32 (0)9 264 98 44
E-mail: vlaams-federaal@ugent.be
https://www.ugent.be/nl/onderzoek/financiering/vlaams/fwo/infrastructuur/middelzware.htm

Universiteit Antwerpen

Vrije Universiteit Brussel